Konwerter to specjalne urządzenie, które zamienia moment obrotowy przy stałej prędkości. Oznacza to, że jeśli posiadasz samochód z automatyczną skrzynią biegów i rozpoczynasz jazdę od zerowej prędkości, konwerter w pierwszym etapie swojego działania działa jak przetwornik momentu obrotowego. Podobnie jest, gdy przyspieszasz samochód lub zwalniasz. Natomiast gdy zmieniamy biegi, konwerter zaczyna działać jak nadbieg, co pozwala na utrzymanie dużej prędkości na długich drogach szybkiego ruchu lub autostradach.
Konwerter działa poprzez zmianę prędkości obrotowej silnika i przekazuje moc do kół poprzez swoje sprzęgło mechaniczne. Wał wejściowy konwertera ma trzy prędkości: wysoką, średnią i niską. Kiedy naciskasz na pedał gazu, silnik napędza swój wał wejściowy z dużą prędkością (jak najbardziej), co powoduje, że jego wały wyjściowe również obracają się z dużą prędkością (jak najbardziej).
Wały wyjściowe tego pierwszego stopnia mają różne prędkości obrotowe: jeden wykonuje około dwa razy więcej obrotów na minutę niż drugi. Oznacza to, że jeden z nich wykonuje dwa razy więcej obrotów na minutę niż drugi przy niskich obrotach (podczas wolnej jazdy). A kiedy mocno przyspieszasz, oba wykonują prawie dokładnie taką samą liczbę obrotów na minutę, ponieważ są napędzane przez swoje własne silniki (jeden wnosi ponad połowę ich całkowitej mocy).
Jeśli chcesz poznać szczegóły, to koniecznie sprawdź witrynę internetową: https://www.mvs.auto.pl/regeneracja-konwerterow.html.