Dlaczego w samochodach dochodzi do urwania świec żarowych?

Świece żarowe pełnią bardzo ważną funkcję w silnikach o zapłonie samoczynnym. W starszych konstrukcjach diesla pozwalają na osiągnięcie odpowiedniej temperatury przy rozruchu jednostki napędowej, nowsze silniki posiadają świece żarowe, które działają również podczas pracy silnika po rozruchu, wspomagając zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Jak każdy element eksploatacyjny pojazdu z czasem świece żarowe wymagają wymiany. Zdarza się, że mechanicy niechętnie podejmują się tej pracy ze względu na fakt, że podczas wymiany łatwo o ukręcenie świecy. Wymiana urwanych świec żarowych jest kłopotliwa i może się wiązać z wydatkiem rzędu 300-500 zł. 

Dlaczego świece żarowe się ukręcają? 

Jednym z głównych powodów jest fakt, że są one cienkie i mają drobny gwint, często typu m8, a wymiany odbywają się w długich interwałach. 

Zbyt mocna siła dokręcenia przez mechanika czy też poprzedniego właściciela mogła spowodować uszkodzenie świecy lub samego gwintu, co często skutkuje tym, że przy odkręcaniu część jej zostaje w głowicy. Świeca żarowa jest elementem, która ma stosunkowo mały moment dokręcenia, często między 10 a 25 niutonometrów. 

Zaniedbanie okresu wymian nie sprzyja świecom żarowym. Z czasem poprzez nazbieranie się nagaru wewnątrz komory spalania wykręcenie świecy staje się coraz bardziej utrudnione a ryzyko ukręcenia się jej wzrasta. 

Brak smaru przy montażu świec jest kolejną przyczyną jej urwania w przyszłości. Należy stosować smar ceramiczny, który nakłada się w niewielkich ilościach, jest on odporny na wysokie temperatury. Świeca żarowa potrafi wytwarzać temperatury przekraczające 1000 stopni Celsjusza. Smar ceramiczny nie zbiera również opiłków ani zanieczyszczeń, dlatego warto go stosować, aby uniknąć problemów w przyszłości.

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście + szesnaście =