Katalizator – do czego służy i czy powoduje problemy?

Nacisk na ekologiczność obecnie produkowanych aut jest ogromny. Dlatego też stosuje się w nich różne rozwiązania, które mają za zadanie sprawić, by spaliny były jak najczystsze. Jednym z takich rozwiązań jest montaż katalizatora w układzie wydechowym, w który musi być dziś wyposażone każde auto zjeżdżające z taśmy montażowej. Poniżej przedstawimy sposób w jaki katalizator funkcjonuje, dowiemy się także jakie mogą być z nim problemy. Powiemy także kilka słów o filtrach DPF, które są dziś równie powszechnie stosowane.

Katalizator – sposób działania

Na początku odpowiemy na pytanie w jaki sposób katalizator w ogóle funkcjonuje. Otóż zawiera on w sobie siateczkę wykonaną z różnego rodzaju metali szlachetnych, która w kontakcie ze spalinami rozgrzewa się do ogromnej temperatury. Ułatwia to dopalenie resztek paliwa oraz oleju skonsumowanych przez silnik w trakcie pracy. W ten sposób z rury wydechowej wydostają się o wiele czystsze spaliny, niż te które zostały wyemitowane bezpośrednio przez silnik.

Problemy z katalizatorem

Jeżeli na desce rozdzielczej naszego samochodu zapala się kontrolka „check engine”, może to oznaczać problem ze sprawnością katalizatora. Urządzenia te w starszych autach nie działają już wystarczająco dobrze, co powoduje że spaliny nie są prawidłowo oczyszczane. Dodatkowym problemem w nowych autach mogą być dodatkowe katalizatory DPF, zwane też filtrami, których zadaniem jest zatrzymywanie cząsteczek sadzy. Po pewnym czasie ulegają one zapełnieniu, a ich czyszczenie to stosunkowo duży wydatek.

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

15 + 1 =