Nacisk na ekologiczność obecnie produkowanych aut jest ogromny. Dlatego też stosuje się w nich różne rozwiązania, które mają za zadanie sprawić, by spaliny były jak najczystsze. Jednym z takich rozwiązań jest montaż katalizatora w układzie wydechowym, w który musi być dziś wyposażone każde auto zjeżdżające z taśmy montażowej. Poniżej przedstawimy sposób w jaki katalizator funkcjonuje, dowiemy się także jakie mogą być z nim problemy. Powiemy także kilka słów o filtrach DPF, które są dziś równie powszechnie stosowane.
Na początku odpowiemy na pytanie w jaki sposób katalizator w ogóle funkcjonuje. Otóż zawiera on w sobie siateczkę wykonaną z różnego rodzaju metali szlachetnych, która w kontakcie ze spalinami rozgrzewa się do ogromnej temperatury. Ułatwia to dopalenie resztek paliwa oraz oleju skonsumowanych przez silnik w trakcie pracy. W ten sposób z rury wydechowej wydostają się o wiele czystsze spaliny, niż te które zostały wyemitowane bezpośrednio przez silnik.
Jeżeli na desce rozdzielczej naszego samochodu zapala się kontrolka „check engine”, może to oznaczać problem ze sprawnością katalizatora. Urządzenia te w starszych autach nie działają już wystarczająco dobrze, co powoduje że spaliny nie są prawidłowo oczyszczane. Dodatkowym problemem w nowych autach mogą być dodatkowe katalizatory DPF, zwane też filtrami, których zadaniem jest zatrzymywanie cząsteczek sadzy. Po pewnym czasie ulegają one zapełnieniu, a ich czyszczenie to stosunkowo duży wydatek.