Jak działo sprzęgło w aucie?

W samochodach osobowych stosuje się kilka rodzajów sprzęgieł. Najpopularniejszy jest typ ścierny suchy, który możemy spotkać przy manualnej skrzyni biegów. Automaty natomiast posiadają przetwornik (konwerter) momentu obrotowego, zwany też sprzęgłem hydrokinetycznym. Najnowsze konstrukcje wyposażane są natomiast w przekładnie typu DSG, gdzie mamy dwa sprzęgła niezależne od siebie.

Działanie klasycznego sprzęgła

Układ składa się z kilku kluczowych elementów: tarczy, docisku, łożyska oporowego, wysprzęglika oraz koła zamachowego. Gdy naciskamy pedał, siła przenoszona jest poprzez linkę lub też hydraulicznie na wysprzęglik. Ten z kolei napiera na łożysko, które mocno naciska na sprężyny dociskowe. W tym momencie siła sprężyny centralnej zostaje ograniczona i tarcza jest uwalniana, może obracać się swobodnie. W tym momencie napęd z silnika nie jest przekazywany na koła i możemy zmienić bieg. W przypadku klasycznego typu, zestaw sprzęgła dla takich marek jak Suzuki możemy bez problemu kupić w Internecie w bardzo niskich cenach na https://getparts.pl/marki/suzuki

Sprzęgło z kołem dwumasowym

Innym bardzo popularnym rozwinięciem sprzęgła stosowanego przy skrzyniach ręcznych jest wyposażenie go w tak zwane koło dwumasowe. Zastępuje ono tradycyjne rozwiązanie, pozwala na o wiele łagodniejsze załączanie i rozłączanie napędu, eliminuje szarpnięcia. Jest to zasługa silnych sprężyn, które spajają ze sobą dwie niezależne masy wirujące koła. Rozwiązanie to było bardzo powszechnie stosowane z turbodoładowanymi silnikami diesla już od dawna, ostatnio pojawia się także w mocniejszych silnikach benzynowych. Zestaw sprzęgła z tzw. dwumasą do Subaru również dostaniemy w Internecie na https://getparts.pl/marki/subaru.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

sześć − 4 =