Mniejsze ciśnienie w oponach motocykli terenowych i enduro służy dostosowaniu pojazdu do trasy. Jakie są zalety i wady stosowania wyższego lub niższego ciśnienia w oponach motocyklowych?
Wyższe ciśnienie w oponach motocyklowych powoduje ich znaczne odkształcenie podczas jazdy. Dzięki temu zmniejsza się opór, motocykl mniej pali i jedzie szybciej. Twardsze opony mogą lepiej przenosić siłę z obręczy na drogę. A to poprawia dokładność napędu.
Osoby zainteresowane utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia, jaki stosowany jest do naszych opon mogą to sprawdzić pod następującym adresem internetowym https://skyseba.pl/blog/cisnienie-w-oponach-motocyklowych.
Jednak wzrost ciśnienia w oponach motocyklowych skutkuje mniejszym ugięciem i mniejszą powierzchnią styku z podłożem. Im mniejsze ugięcie, tym niższy komfort, ale co najważniejsze, mniejsza zdolność grzewcza opony. Z kolei niska temperatura opony oznacza mniejszą przyczepność. Biorąc pod uwagę, że mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem oznacza również słabą przyczepność, można wyciągnąć wniosek. Nadmierne ciśnienie w oponach zagraża bezpieczeństwu jazdy. Niższe ciśnienie stosowane w oponach motocyklowych niż zalecane przez producenta spowoduje, że będą się one bardziej zginać i odkształcać. W związku z tym wzrośnie ich szybkość nagrzewania i powierzchnia kontaktu z gruntem, może również poprawić komfort jazdy.
Fakty dowiodły, że temperatura odgrywa szczególną rolę nie tylko w oponach sportowych, ale także w oponach, których używamy na co dzień. Jest to najbardziej widoczne podczas skręcania lub hamowania, a elastyczność opony będzie się znacznie zmieniać wraz ze zmianami temperatury. Im zimniejsza opona, tym twardsza guma i gorsza elastyczność. Gdy się ona nagrzewa, gumy stają się bardziej miękkie i łatwiej ulegają deformacji.