Wiele osób na pytanie, co to jest franczyza, odpowiada, że to jeden z najnowocześniejszych modeli prowadzenia biznesu. Umowa ekonomiczno-prawna podpisywana jest pomiędzy dwoma podmiotami i jasno określa prawa i obowiązki stron. Franczyzobiorca uzyskuje tym samym możliwość prowadzenia działalności pod szyldem znanej marki, będąc przez cały czas pod jej silnymi skrzydłami.
Podpisując umowę, franczyzobiorca powinien mieć świadomość, że zgadza się na przestrzeganie zawartych tam zasad i działanie zgodne z ustalonym modelem biznesu. Jednocześnie ryzyko jest zdecydowanie mniejsze niż w przypadku samodzielnego rozpoczęcia działalności. Ograniczenie ryzyka jest spowodowane tym, że franczyzodawca sprzedaje swój pomysł na biznes, a druga strona może go zweryfikować, obserwując poszczególne działania biznesowe, jak i kontrolując dochody innych franczyzobiorców. Atutem tego rozwiązania jest możliwość korzystania z materiałów marketingowych marki realizowanych zwykle w skali ogólnokrajowej. Na start przedsiębiorca zyskuje również dostęp do wiedzy i know-how firmy, co otwiera mu więcej możliwości. Jednocześnie może także realizować różnego rodzaju szkolenia i inne ścieżki rozwoju.