Jak pokonać lęk wysokości?

Lęk wysokości, inaczej akrofobia, należy do jednych z najczęściej występujących fobii na świecie. Polega na panicznej obawie przed wejściem na duże wysokości i spadnięciem, zaś niektóre z radykalnych form tego zaburzenia nie pozwalają nawet na spojrzenie w górę prosto w błękitne niebo. Bez wątpienia, sprawia wiele problemów w codziennym funkcjonowaniu np. w sytuacji konieczności wspięcia się na sam szczyt wysokiego budynku, gdzie czeka przyszły pracodawca z rozmową kwalifikacyjną. Jak pokonać lęk wysokości i pozbyć się go na dobre? Spróbujemy udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Metoda małych kroków czy ekstremalne środki?

Ze strachem w różnych formach można walczyć przy pomocy dostępnych środków terapeutycznych. Psycholodzy od dawna stosują popularną metodę małych kroków, która polega na powolnej, stopniowej ekspozycji na czynnik wywołujący panikę. Chodzi o to, by codziennie świadomie narażać się na kontakt z tym, czego się boimy w celu przyzwyczajenia się i przekonania, że dana sytuacja bądź rzecz wcale nie są takie straszne, jakie się nam wcześniej wydawały. Przykładowo, jeśli ktoś drży na myśl o kotach, powinien dążyć do przebywania z nimi najpierw przez pięć minut dziennie, potem dziesięć, dalej dwadzieścia, aż przywyknie do ich obecności i będzie gotów podjąć inne, bardziej zaawansowane kroki. W przypadku lęku wysokości można prowadzić ćwiczenia opierające się na pokonywaniu schodów – każdego dnia wchodzić coraz wyżej i spoglądać przez okno, by przemówić samemu sobie do rozsądku i stwierdzić, że nie trzeba się bać.

Można również spróbować bardziej radykalnych środków i wyleczyć lęk wysokości, np. skokiem na spadochronie. Z początku pomysł wydaje się śmieszny, w końcu jak przekonać kogoś bojącego się wysokości, by wsiadł do samolotu i skoczył w dół jedynie z płachtą materiału na plecach? A jednak – takie ekstremalne metody wyleczyły niejednego pacjenta. Co prawda, istnieje szansa, że zamiast pożądanego skutku dana osoba przerazi się jeszcze bardziej, ale po takim doświadczeniu pełnym wrażeń zwyczajne wejście po schodach na piętro z pewnością wyda się jej błahe i zupełnie nieporównywalne do skoków w przestworzach. Więcej informacji na temat skoków na spadochronie można znaleźć na stronie https://www.skydive-wroclaw.com/.

Podsumowując, nad lękiem wysokości można pracować w sposób łagodny i stopniowy lub błyskawiczny i radykalny. Wystarczy jedynie dostosować formę oddziaływań do własnej natury i osobowości.

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

18 − 14 =