W zawieszeniu samochodowym jest wiele elementów, które są bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest wahacz. Zapewnia on utrzymanie koła w odpowiedniej płaszczyźnie i mocuje piastę do podwozia. Istotność tej części można sobie łatwo wyobrazić w ten sposób, że gdyby doszło do jakiegoś uszkodzenia, to po prostu zgubilibyśmy koło.
Wahacz jest jednak elementem nieco bardziej skomplikowanym, a w nowoczesnych samochodach potrafi występować nawet w kilkunastu sztukach na całe auto (tzw. zawieszenie wielowahaczowe). Tradycyjna konstrukcja zakłada tylko jeden na każde koło, zarówno na przedniej jak i na tylnej osi. Różnie też wygląda to pod względem cenowym. Na przykład wahacz Audi 80 B4 kosztuje zaledwie kilkadziesiąt złotych, a w przypadku współczesnego pojazdu może to być koszt dochodzący nawet do pół tysiąca.
Jednak rola jest identyczna. Element ma za zadanie mocować piastę koła do ramy pojazdu, jednocześnie pozwalając na jego swobodną pracę. Z tyłu są to jedynie ruchy góra-dół, natomiast na przedniej osi wahacz dodatkowo wyposażony jest w obrotowy sworzeń, który umożliwia działanie układu kierowniczego i skręcanie kołami.
Ponieważ wahacze są tak ważne, nie ma możliwości by auto przeszło przegląd, jeśli elementy te są w jakikolwiek sposób uszkodzone. Jeśli natomiast sami zauważymy, że coś jest nie tak, usłyszymy stukanie podczas przejeżdżania po dziurach i dołach, koniecznie podjedźmy do warsztatu na sprawdzenie wszystkich elementów zawieszenia. Bezpieczeństwo jest bowiem najważniejsze.Warto pamiętać też o tym, aby części sprowadzać z zaufanych miejsc, takich jak https://asczesci.pl/audi/a4-8e2-b6-4731/3,100208–zawieszenie-osi-prowadzenie-kol-kola/wahacz-lozyskowanie-wahacza.